Sjöräddare på Klubbholmen

Klubbholmen fick besök av sjöräddare hösten 2013

Övning skadade

I början av november utnyttjades Klubbholmen för en övning av Sjöräddningssällskapet i Dalarö. Här följer en rapport från Per Ericson, medlem i SBK och övningsledare:

Vi hade en toppendag ute på kobben. För att träna våra nyaste sjöräddarkollegor hade vi lagt ut 37 olika objekt inom en sträcka på cirka fem sjömil. Deras uppgift var att finna så många objekt som möjligt. Detta gjorde vi först i dagsljus för att sedan söka efter samma objekt men då i riktigt höstmörker. Med andra ord en mycket realistisk och nyttig övning.

Vi inledde klockan 11.30 med varm gulasch och genomgång i storstugan. När vi väl genomfört dagljusövningen återgick vi till stugan för utvärdering och för att vänta in mörker. Sedan bar det ut i mörkret, för att upptäcka problematiken, men även vikten av reflexer på det vi söker.

Som en liten överraskning hade vi iscensatt en skadeplats uppe på Baldersnäs. Den omfattade en vattenskoter som kört in i en brygga, med två svårt skadade. Vi dirigerade dit de deltagande båtarna i olika omgångar, och lät dem lösa uppgifterna på egen hand. Detta var mycket nyttigt och rätt typiskt för hur ett allvarligare larm kan se ut.

Jag som övningsledare hade gärna sett att vi hade haft lite sämre väder. Typiskt att man alltid kan klaga på vädret…

Denna övning var den sista interna för dessa nya sjöräddare. Nu väntar en omfattande utbildning i egen säkerhet. Sedan blir de klara att mönstra på båtar som frivilliga sjöräddare.

För Sjöräddningssällskapets räkning vill jag rikta ett stort tack till SBK för att vi fick nyttja klubbholmen.

Per Ericson Sjöräddningssällskapet Dalarö (medlem nr 570)

RäddningsbåtGlada sjöräddare