Om Saltis Racet

Lördagen den 31 augusti skärgårdsbana ca 25 M
Seglingar genomförs utanför Saltsjöbadens båtklubbs vatten med start på Ingaröfjärden och målgång på Baggensfjärden vid SBK:s hamn i Pålnäsviken. Vi seglar under sociala former och vill att alla skall känna sig välkomna och bli bra bemötta på banan.

Saltsjöbadens båtklubb seglar onsdagsseglingar på Baggensfjärden med 20-talet deltagande båtar på våren och hösten. Vi har nu för avsikt att dra i gång ett större arrangemang, Saltis Racet. Ambitionen är att det blir en uppskattad kappsegling på hösten i södra delen av skärgården.

Samling på fredagen den 30 augusti för de som önskar. Vi öppnar upp vår klubbholme på Sandhamnskobbarna mellan Ingarö- och Nämdöfjärden för trevligt samvaro och uppladdning. Position N 59012´58 O 18028´15. På ön finns altan, grillplats, toalett, vedeldad bastu samt tillgång till el (vatten finns ej). Vi har även ett klubbhus med bord, stolar och kök.

Seglingen startar med första start 11.00 på lördagen på Ingaröfjärden. Tanken är att båtar från Klubbholmen samt Saltsjöbaden skall ha under en timme till start. Målgång är beräknad till kl.16.00 på lördagen med aftersail kl 17.00 med korv, hamburgare och dryck i SBK:s hemmahamn Pålnäsviken. Det blir även prisutdelning för alla deltagande båtar. I vår hamn finns platser kring mastkranen och latrintömningsbryggan. Var beredd på att ligga på varandra och i dubbla led. Vi hittar plats åt alla. Det finns även toalett i anslutning till hamnen och fri parkering för bilar.

Saltsjöbadens båtklubbs hamn ligger i Pålnäsviken på latitud N 59,17,27 och longitud O 18,18,07.

Tack till de företag som sponsrar seglingen med bland annat priser.