Mycket bra initiativ med en jollesektion.


Saltsjöbadens båtklubb Forum Jolleverksamhet Mycket bra initiativ med en jollesektion.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #14790 Svara
      Gordon Ishamnar
      Gäst

      Det finns många ”avdankade” jolleseglare i klubben som skulle må bra av att börja segla igen, jag själv är definitivt en av dom. På sikt vore det kul om man kunde enas om en gemensam typ av jolle så att vi kunde segla tillsammans. Men först ska vi dra igång denna jollesektion. Som sagt tidigare, ett mycket bra initiativ då en levande båtklubb är något vi alla eftersöker.

    • #14799 Svara
      Anders Gustavsson
      Gäst

      Hej!
      Det här låter toppen jag behöver en gast till min Fusion Jolle och flyttade in till Saltsjöbaden i tisdags.
      Ser fram emot att träffa er.
      Hälsningar
      Anders

    • #14800 Svara
      Gunnar Larsson
      Gäst

      Mycket glädjande initiativ!
      Även undertecknad är passionerad jolleseglare, för närvarande i RS Aero och med en bakgrund i OK-jolle och Laser.
      Båten ligger normalt på egen brygga i Moranviken men SBK:s anläggning används frekvent. Bemötandet från klubben har hela tiden varit positivt.
      Diskussionen om aktiviteter som seglarskola, kappseglingar, gemensamma båttyper med mera är mycket inspirerande och jag har svarat positivt på samtliga förslag i enkäten. Den viktigaste frågan från mitt perspektiv är dock de fysiska förutsättningarna, dvs. uppställningsplatser och sjösättningsramp. I synnerhet den senare. Jollarna sjösätts ju normalt med seglen hissade och det kräver att sjösättning och upptagning kan ske med vinden för om tvärs, åtminstone i friskare vindar. SBK:s anläggning är ju väl skyddad för nordliga vindar medan vindar från den sydliga halvan ställer en hel del krav på rampens placering och utformning.
      En ytterligare synpunkt är att fokus på sommarmånaderna kanske är onödigt begränsande. Jollesegling på vår och höst är mycket givande.

      Hälsningar
      Gunnar
      Medlem 699

    • #14801 Svara
      Michael Guste
      Gäst

      Jag är medlem i Nacka Sjöscoutkår (som har två IF-båtar hos SBSK), vi har 5 RS-quest + följebåt samt 6 Avanti i Duvnäsviken. RS-quest är en kul, snabb båt att segla 1-4 pers, se mer på https://www.rssailing.se/sv/batar/rs-quest.html
      Vet inte om det är något att samverka kring?

    • #14804 Svara
      Mattias Wallin
      Gäst

      Så tacksam för er input, jag hoppas verkligen ni kan komma den 5 februari så vi kan prata om vilka möjligheter vi alla ser tillsammans.

      Varmt välkomna

      Mattias Wallin

Visar 4 svarstrådar
Svar till: Mycket bra initiativ med en jollesektion.
Information om dig: